پاسخ مناسب فدراسیون کشتی به کارشکنی میزبان تیم ملی قید سفر به آمریکا را زد!

هر کدام سعی می کنند با تکنیک های زیبا حریف را از پا در آورده و کاور کنند یا فرصت برای یک سابمیشن خوب باز کنند و حریف را وادار به تپ اوت کنند. حتما باز هم از او تعریف میکنم. اکثر کشتی گیران تنها بجز آنهایی که در رده ملی قرار دارندبیش از سطح مسابقه ای که در آن باید شرکت کنند تمرین می کنند.یعنی ورزشکاری در رده کشوری و پایین تر چنان برنامه سنگین وپرفشاری را اجرا می کند که انگار او قرار است در مسابقات جهانی شرکت کند.درست است شما به اندازه ای به بدنتان فشار می آورید چنان که قرار است که شما قرار است در مسابقات داخلی که به مراتب از جهانی سطح پایین تری داردشرکت کنید همین.

فرض کنید که امروز به شما اطلا ع می دهند که تنها ۱۰ روز دیگر مسابقه مهمی را در پیش دارید. شما خواهید آموخت اگر چه از لحاظ قدرت عضلانی در ایده ال خود نیستید اما با تقویت بخش های دیگر بدن این نقطه ضعف را برطرف کنید. دویدن های مسافت کوتاه اما با فشار بالا و در پی آن استراحت مابین ست ها باعث بالا بردن حجم تنفسی شما خواهد شد. هدف بالا بردن مقاومت عضلات در برابر تجمع اسید لاکتیک است.

فاز دوم- در این مرحله هدف بهبود قدرت و توان و نیز افزایش مقاومت عضلات مورد استفاده در کشتی است. فاز چهار- این فاز صرفاً به تقویت و افزایش قدرت و توان می پردازد ودر این مرحله بتدریج روزهای تمرینات کاهش می یابد تا زمان ریکاوری بیشتر شود. فازسوم- هدف از تمرینات این مرحله تکمیل و افزایش قدرت وتوان عضلات بدن کشتی گیر با توجه به نوع و تکنیک های خاص ورزشکار است.

مهمترین اصل در تمرینات ورزشی کیفیت است. ضروری کیفیت تمرین خود را بالا ببرید. این که شما هدف روشنی ندارید سبب می شودتمرینات شما به صورت عادت باشد واز روی عادت تمرین کنید و این کار دلیل درجازدن اکثر کشتی گیران است. ببرید واز بی انگیزگی بیرون آید. روش نوین و جالبی که شما خواهید آموخت سبک و کلاس کشتی شما را تغییرخواهد داده واز نتایج آن متعجب خواهید شد.

امیدوارم با اجرا کردن برنامه و دنبال کردن تمرینات منظم از نتیجه ای که بدست خواهید آورید راضی بشوید. برنامه تمرینات ورزشی رشته کشتی را میتوان در ۵ فاز تا زمان رقابتها طراحی نمود. برنامه هوازی مناسب خیلی سریع آن را تقویت نمود. با آگاهی هر چند نسبی از دستگاههایی که شما باید روی آنها کار کنید خواهید فهمید که همین الان سریع هر چه برنامه قدرتی وپر فشار با وزنه دارید را قطع کنید چون غیر ممکن است در طی این ۱۰ روز به قدرت شما اضافه شود یا اگر هم شود شما ویژگی های مهمی از بدن خود را از دست خواهید داد.

در کشتی فرنگی هنگامی که امتیاز فنی یک کشتی گیر در هر زمان یا در مجموع به اختلاف ۸ برسد، کشتی فورا قطع و برنده اعلام خواهد شد. دومین هشدار به کشتی گیر کم کار این فرصت را به حریفش ميدهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا یک و یک امتیاز براي رقیب در پی خواهد داشت. قلب شما به گونه ای تقویت خواهد شد که خون را با حجم و سرعت بیشتری به سراسر بدن تلمبه کند در نتیجه مواد غذایی و اکسیژن سریعتر و بیشتر به عضلات می رسد و این اصلی ترین هدفی است که شما در پی آن هستید.

در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد به نظر میرسد با وجود نفرات ریز و درشت رقابت اصلی بین رضا اطری، نادر حاج آقانیا و مهران رضازاده است هرچند نمیتوان کشتیگیرانی مانند فرهاد جلایی، حمید خلیلی و محمد طهماسبی را هم دست کم گرفت. پهلوان مسعود قدیمی به تاریخ تولد 1344 شهرستان میانه میباشد وی کشتی گیر سابق وزن 68 کیلوگرم عضو تیم ملی و قهرمان جوانان جهان بود که از افتخارات وی میتوان به حضور ایشان در المپیک 1988 سئول اشاره کرد که کشتی فرنگی ایران در آن بازیها ضعیف ترین نتایج تاریخ خود را بدست آورده بود به طوری که از 16 مسابقه 2 برد داشت که یکی از آنها توسط پهلوان مسعود قدیمی بود .

علاوه بر این، موضوع استعدادیابی از مراحل اولیه ورود به ورزش کشتی است ولی تاکنون تحقیقی در اینزمینه صورت نگرفته و تاکنون مشخص نشده است که مناسب ترین سن برای شروع این ورزش چه سنی است و قهرمانان تا چه سنی می توانند این ورزش را ادامه دهند؟ نکته بعدی هم زمان انتخابات در بهار یا مهر ماه مشخص شود تا طبق آن جلو برویم. تنها نکته باقیمانده این است که در چند روز آخر از فشار بدنتان بکاهید و سعی کنید اگر در حال کاستن از وزن خود هستید انرژی خود را به شکلی تقسیم کنید که براحتی سر وزن رسیده و انرژی در این قسمت از دست ندهید.

نکته مهم دیگر پرداختن به مسئله تغذیه ورزشی کشتی گیران در هر مرحله ازتمرین است که تاثیر بسیاری بر راندمان کاری ورزشکاران دارد. در نتیجه تقویت وآمادگی آنها تاثیر زیادی در کارکرد شما بروی تشک کشتی خواهد داشت. مهمتر از آن تغذیه شما اجازه نخواهد داد که کارایی مناسبی داشته باشید. در نوشتن این کتاب تلاش کرده ام تا با ارایه جدیدترین روش های تمرینی و دانش نوین تغذیه به شما کمک کنم تا با صرف کمترین هزینه وانرژی بتوانید بالاترین بازدهی راداشته باشید. حالا هم این تلاش صورت میگیرد تا کشتی پهلوانی از ایران جدا شود و باید منتظر واکنش مسئولان کشورمان باشیم.

فدراسیون کشتی آمریکا در پاسخ به نامه دبیر به صورت رسمی از مسئولان کشتی کشورمان خواست که در تصمیم خود برای اعزام نکردن تیم به این رقابت تجدیدنظر کنند. دارنده ۲ مدال طلای آسیا، درباره همزمانی رقابت های جهانی و بازی های آسیایی و اینکه آیا در طراحی چرخه انتخابی، احتمال تشکیل دو تیم ملی در نظر گرفته شده است یا خیر، تصریح کرد: فکر می کنم یک هفته پس از پایان مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان، مسابقات کشتی آزاد بازی های آسیایی آغاز می شود. ●تعداد تکرار تمرین ۵ الی ۶ بار در هر روز و حداکثر ۲ روز در هفته میباشد.

● تعداد تکرار تمرین یک بار در هر روز و ۳ روز در هفته. در روز تمرین می بایست حالات شرایط و قوانین مسابقه را عینا با حریف تمرینی اجرا کنید.شما می توانید دریک تمرین مسابقه ای با زمان ۳ تایم ۳۰/۲ تمرین کنید ودر پایان هر تایم کار خم گیری را نوبتی اجرا کنید.اگربتوان ید در این جلسه تمرینی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از کشتی اول کشتی دیگری بگیریدبسیار مناسب است. وجود متغیرهای گوناگون از شرایط بدنی ورزشکاران تامیزان امکانات موجود در اردوهای کشتی، سبب میگردند تا برنامه های تمرینات متفاوت باشند ودر واقع دانش یک مربی کشتی است که طرح تمرین هر ورزشکار را مشخص می نماید.

با داشتن اهداف تمرینی در هر فاز از دوره تمرین وبا آگاهی ازنحوه تنظیم تمرینات هر سیستم انرژی مورد نیاز در کشتی و نیز با توجه به تقویم رقابتها و زمان ارودها ، مربیان ورزیده می توانند به طراحی تمرین بپردازند. در طی فازهای پنجگانه فوق تمرینات سیستم فسفاژن و تمرینات سیستم هوازی،همزمان پی گرفته میشوند. همانطور که قبلاً ذکر شد، کاربرد دیگر تمرینات هوازی در رشته کشتی کاستن از وزن بدن میباشد. قبل از هر چیز فکرکنید که مهمترین هدف ویا اصلی ترین هدف شما در کشتی چیست؟ در زیر نگاهی گذرا به مدعیان اصلی اوزان 10 گانه کشتی آزاد و فرنگی خواهیم انداخت.

مشکل اصلی کشتی گیران نداشتن هدف روشن و مشخص است. یاشار دوغو کشتی گیر معروف ترکیه و فاتح مدال طلای المپیک ۱۹۴۸ ( در وزن ۷۳ کیلو ) و قهرمان جهان در سال ۱۹۵۱ . بدین ترتیب وی در دو سال حضورش در مسابقات جهانی توانست دو مدال طلای مسابقات نوجوانان جهان را کسب کند و خودش را به مربیان کشور روسیه ثابت کند. در کشتی آزاد، اگر در پایان دو دقیقه از هر تایم کشتی گیران امتیازی نگیرند، داور به کشتیگیر کم کار اخطار میدهد که در این شرایط کشتیگیر کمکار ۳۰ ثانیه فرصت دارد امتیاز بگیرد وگر نه یک امتیاز به حریفش داده میشود.

رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا که منجر به کشیدگی تاندونها میشود نیز در کشتیگیران دیده میشود. هرگز نمیتواند در حد حذف شدن تنها ورزش مدال آور سال های اخیر ایران در مهم ترین رویداد ورزشی جهان اهمیت داشته باشد. تنها ۱۰ روز به مسابقه زمان دارید چکار خواهید کرد؟ شما مدت بسیار کمی برای آمادگی دارید چکار خواهید کرد؟ چون کشتی ورزش پر فشاری است ودر زمان محدود انجام می شود نقش مهم خونرسانی در موفقیت شما بسیار مشهود است. در چنین حالتی برنامه ریزی شما درست نخواهد بود ودر پی آن تمرینات بی هدف وبی برنامه را دنبال می کنید.

فاز اول- در این مرحله آغازین، تمرینات بدنسازی بصورت عمومی در سالن بدنسازی پی گرفته شود. همچنین چندین سالن دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد تا زادگاه قهرمان کشتی جهان و المپیک به پایگاه قهرمانی در استان مازندران تبدیل شود. در المپیک و جهانی ها بیشترین مدال را کشتی دارد، از تختی و موحد و سوریان تا یزدانی گرفته، ما حدود ۱۱۰ قهرمان جهان و المپیک داریم. من به خاطر مشغلههایم در رفت و آمدم، ولی گاهی در مازندران و در شهر خودم این امکان وجود دارد و دوستی دارم که کارهایی از این دست را انجام میدهد تا اگر امکانش فراهم بود در خدمت عزیزان باشم.

دیدگاهتان را بنویسید