منطق قدیم [منطق ارسطویی یا منطق اسلامی] به زبان ساده ⋆ لوکئوم

پس فرمانروا هم، که متصدى فرمان روایى و امور سیاسى جامعه است، باید فن خود را قبلا از راه فرمان بردارى بیاموزد: «هیچ کس نمى تواند درست فرمان دهد، مگر آن که قبلا فرمان دیگرى را گردن نهاده باشد.»37 در جامعه آنچه حاکمیت دارد، قوانین است; حتى حاکم باید در چارچوب قانون به حکم رانى بپردازد و تنها در موردى آزادى عمل دارد و مى تواند به خواست خود کارهایى را انجام دهد که قانون به سبب عدم امکان شمول بر همه وجوه زندگى اجتماعى،درباره آن هاحکمى نکرده است.

کتاب فوق با بیانی شیرین و روان، امکان آشنایی نوجوانان و جوانان با برخی اهداف و احکام روزه را فراهم می سازد. این کتاب، با استناد به احادیث و روایات ائمه اطهار-علیهم السلام-، به بحث در خصوص افطاری دادن، سحری خوردن، دعای افطار، برخی آداب و اعمال روزه و نیز فلسفه روزه پرداخته، فضیلت روزه در ماه های رجب، شعبان و رمضان را بیان کرده است. نویسنده با پرداختن به موضوعاتی از قبیل: جسم و روح، برتری انسان، شناسایی روح و جسم سالم، به وادی ماه مبارک رمضان وارد شده، به مطالبی درباره این ماه از قبیل: مهمانی خدا، آداب ورود، احکام روزه، دعای افطار، خودسازی، برنامه های رمضان، شب قدر، روزه داران نمونه و آثار و فواید روزه بر جسم و روان می پردازد.

کتاب یادشده، حاوی هشت فصل است و در آن، مطالبی همچون: روزه و روزه داری، اهمیت ماه رمضان، آداب ماه رمضان، رمضان در بستر تاریخ، احکام روزه، تقویم عبادی، رمضان و حکایات، رمضان در آیینه نظم پارسی درج شده است. بيان بعضي مسائل متعلق به روزه و رمضان، از نگاه اهل سنت است كه در آن به طور اختصار، آنچه بر فرد مسلمان انجامش واجب و تركش لازم است، نوشته شده است. در اين كتاب، با توجه به معارف و تعاليم شب قدر، اصول و قواعد مديريت رفتاري يك مسلمان و شیوه خودسازي و مديريت بر نفس در بیست اصل تشريح شده است، شامل: برخورد هوشمندانه با زمان، تدبير براي تقدير، توجه به راهكارهاي علمي و عملي براي درك ليلةالقدر، قرآن محوري، امام شناسي، فاطمه شناسي، حسين شناسي، انسان شناسي، بهره گيري از دعا، فرشته شناسي، تفكر، خدمت به مردم، نگاه سياسي به ليلةالقدر، مانع شناسي، قلب محوري، تماس با آب، علم آموزي، بهره گيري از مكان هاي مقدس و آشنايي با فضيلت سوره قدر.

کتاب حاضر که با توجه به آيه هاي قرآن، روايت هاي معصومان-علیه السلام- و تفسيرهاي قرآني تدوين گرديده، تلاشي است در بازشناسي ليلة القدر و ارتباط آن به دستيابي تعريفي از انسان کامل، تبديل و تحول روحي و توضيح اينکه ليلة القدر، فاطمه زهرا-سلام الله علیها- است و درک ليلة القدر با تمسک جستن به امام زمان-علیه السلام- ممکن خواهد بود. در فصل اوّل معاني ليلة القدر، در فصل دوم ادله ليلة القدربودن امير مؤمنان-علیه السلام- و در فصل سوم تفسير و تأويل آيه هاي پنج گانه سوره قدر آورده شده است.

نويسنده در اين اثر، در خصوص سوره قدر، بررسي هايي تفسيري و تحليل هايي روايي را به انجام رسانده و در نهايت، تأويل اصلي ليلة القدر را با امام علي-علیه السلام- مطابق دانسته است. از نکات مهم این کتاب، بیان خطبه شعبانیه، آداب تلاوت قرآن، شب های قدر، ضربت خوردن علی-علیه السلام-، انواع روزه، راه های ثابت شدن اول ماه شوال و زکات فطره و شرایط آن می باشد. در اين کتاب، به معرفي همه جانبه شب قدر پرداخته شده است. این کتاب، روزه را از دیدگاه آیات قرآنی و احادیث معصومان-علیه السلام- بررسی کرده، آن گاه نظر دانشمندان درباره اهمیت روزه داری را بیان نموده، کتاب را با شناخت فلسفه و اهمیت روزه و دعا و داستان هایی در این زمینه و نیز وقایعی که در ماه رمضان اتفاق افتاده است، ختم می کند.

کتاب مذکور که در نُه فصل به نگارش درآمده است، ابتدا به ذکر گناهان روزمره و اعمال ماه مبارک رمضان می پردازد، آن گاه فضیلت ماه مبارک رمضان را بیان کرده، با ذکر اعمال وارده در این ماه، فلسفه و آثار روزه و مفهوم روزه واقعی را تبیین می نماید، سپس در بخشی دیگر، به معرفی آداب دعا در این ماه می پردازد. آثار معنوي، عبادي، جسمي و رواني روزه به همراه آيات و رواياتي ذكر گرديده است. گروهي ديگر اصطلاح «فلسفه اسلامي» را به دليل مذكور يا با هر استدلال ديگري نميپذيرند اما از فلسفه بودن آنچه انديشمنداني چون كندي، فارابي، ابنسينا، سهروردي و ملاصدرا پديد آوردهاند، دفاع ميكنند و معتقدند آثار و افكار اين متفكران، به لحاظ موضوعي و روشي يا يكي يا هر دو، فلسفه است.

بانوی فلسفه این مسئله را با توضیح این مسئله که هیچ تضادی بین پیشآگاهی کامل خداوند از جهان و داشتن اختیار انسان وجود ندارد، حل میکند. سرشت رابطهٔ این امور با بدن فیزیکی؛ که به مسئله ذهن و بدن (نفس و بدن) معروف است نیز از مهمترین مسائل فلسفه ذهن است. درواقع او در این کتاب فوقالعاده ۹ مسئله و پرسش بنیادی فلسفی که فیلسوفان هزاران سال در تلاش بودهاند به آنها پاسخ دهند را بررسی میکند. در دانشگاه اینطور هست، یعنی در واقع دانشجو را الزام میکند که خروجی داشته باشد؛ ولو اینکه سطح آن هم پایین باشد ولی این یک تمرینی است.

به عبارت دیگر، علت غایی، هسته خرما را به سر حدّ جریان تکاملی اش می کشاند، تأکید بر غایت بدان معنا نیست که ارسطو علیّت مکانیکی را بکلّی طرد کرده باشد؛ چرا که در بعضی موارد، ممکن است فقط علیّت مکانیکی در کار باشد. اندیشه ارسطو در باره ملک و دارایی، در همان تعریفی که از ثروت کرده است مندرج است. علاوه بر این از آنجا که احساسات از نظر دکارت اراده هستند، خواستن چیزی همان چیزی است که میخواهیم. باید افزود مراد از فلسفه علم، در نظر متأخّران و محققانی که در این خصوص تحقیق میکنند، اساسا با نظر لازی موافق و همگام است، در عین حال که چه بسا از جهت دقت و جامعیت و شمول، تفاوتهایی را میتوان میان این نظریات در نظر گرفت.نکتهای که در نظر چهارم باید در نظر گرفت این است که مراد از«علم»در این بیان صرفا به معنای علم تجربی بوده، مثالهایی که لازی برای تعریف خود به کار میبرد از سنخ علوم تجربی است.در برخی از تعاریف دیگری نیز که در خصوص فلسفه علم به عمل آمده است، مراد از علم همانا علوم تجربی است.لیکن باید اضافه کرد که مفاد این تعاریف به گونهای است که میتوانند با حذف قیود خاصی، شامل علوم دیگر نیز بشوند.

سپس اين مقولات را مطرح مي سازد: بيان آداب و شرايط روزه دار، حكمت مشروعيت روزه، نقش روزه در اخلاق، صبر و مقاومت، روزه از نظر قرآن و دانشمندان شرق و غرب و مباحثي از اين قبيل. علاوه بر اینها روزه روحیه نظم، قناعت، صبر در برابر گناهان و مشکلات زندگی را نیز در فرد و جامعه تقویت میکند. به عقبش رفت، دید داخل مسجد شد شروع به نماز کرد، دو رکعت نماز خواند صبر کرد تا سلام داد، پس سلام داده افتاد به التماس.

وانگهی به هر چه که صبغة الله است و مایه سعادت و خوشبختی است و انسان را به خدا نزدیک می سازد و به وی تکامل می بخشد، باید روی آورد تا روسفید شد. آن زمان ایشان سی سال بیشتر سن نداشت، همان سال به هاروارد رفت و 3 سخنرانی ایراد کرد که به عنوان سه حکیم مسلمان چاپ شد. است که فرمودند: «لغیر ذی محرم اربعة اثواب درع، خمار، جلباب، ازار»: در برابر نا محرم، باید چهار لباس پوشید: پیراهن، مقنعه، جلباب و شلوار.

دیدگاهتان را بنویسید