معرفی مفصل بیش از 35 کتاب برای شروع فلسفه و فلسفیدن

حجتالاسلام ابراهيمزاده ماه مبارك رمضان را ماه نزول قرآن و بهترين فرصت برای بهرهمندی از مبانی بلند كلام وحی و تنظيم سبك زندگی بر اساس معارف قرآنی خواند و بيان كرد: بسياری از نكات نغز و آموزههای زندگی در كلامالله مجيد گنجانده شده است و قطعا اگر خانوادهها زندگی خود را بر اساس معارف قرآنی تنظيم كنند، بسياری از مشكلاتی كه ما در جامعه شاهد هستيم ديگر وجود نخواهد داشت.

اين كارشناس مذهبی ادعيه ماه مبارك رمضان را گنجينهای خواند كه در آن ائمه اطهار(ع) راه ارتباط با خداوند را به انسانها آموختند و با خواندن و تأمل در آنها میتوان به خدا نزديكتر شد و خاطرنشان كرد: خواندن دعاهای ويژه در ماه مبارك رمضان فرصتی است كه خداوند برای بندگان خود فراهم كرده است و بايد از اين فرصت نهايت بهره را ببريم. اگر خودنمایى، آرایش و تحریک در اجتماع رواج یابد و روابط جنسى در غیر محیط خانواده میسر شود، هیچ وقت جوانان مشکلات ازدواج را نمیپذیرند و به آن تن نمیدهند و خانوادههاى تشکیلشده نیز متزلزل میشوند؛ زیرا مردان با دیدن زنان بىحجاب تحریک میشوند و در نتیجه کانون گرم خانوادگى سرد میشود و محبت در خانواده جاى خود را به تنفر میدهد؛ زیرا همسر قانونى، رقیب و مانع روابط جدید جنسى به حساب میآید.

ولی متاسفانه هر ساله مردم در پایان ماه مبارک رمضان به علت اجرای غیر صحیح این عبادت و بر اثر پر خوری، یا دچار افزایش وزن شده یا به بیماری های گوارشی و قلبی مبتلا می شوند. روزه از جمله عبادت هایی که دارای ابعاد روحی و جسمیِ. من با این جمله کاملا مخالفم! دکارت گفت که او به زبان فرانسه مینویسد تا همه کسانی که دارای ذهن خوبی هستند از جمله زنان، بتوانند آثار او را بخوانند و یاد بگیرند که خودشان فکر کنند.

اين كارشناس دينی با اشاره به آثار اقتصادی روزه، اضافه كرد: روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذير بوده و باعث عدم تبعيض و شكاف طبقاتی از نظر اقتصادی میشود؛ چراكه به وسيله بذل و بخشش و انفاق مالی، هيچگاه فردی در اجتماع مسلمانان گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد؛ روزه به مسلمان، قناعت و مناعت را میآموزد و ارزش اين صفات و تأثير آن در ايجاد صفت برجسته ديگر همچون زهد و بخشش بسيار است؛ جامعهای كه روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متكی خواهد بود و میتواند از بيگانه بینياز باشد. رئيس تبليغات اسلامی فومن با بيان اينكه تشنگی و گرسنگی روزه بايد انسان را متوجه تشنگی و گرسنگی قيامت كند، متذكر شد: اگر امساك اعضا صورت گيرد به روزه واقعی نزديك خواهيم شد؛ نفسهای بندگان در ماه رمضان تسبيح و خواب آنان عبادت محسوب میشود و هيچگاه نفسهای فردی كه مرتكب گناه میشود تسبيح به شمار نمیرود و اين نكته در مورد افرادی كه روزه آنها واقعی است، صدق میكند.

از طرفی مرد هنگامی که زن را در حجاب کامل میبیند، او را دست نیافتنیتر میداند و تلاش بیشتری برای رسیدن به او خواهد کرد. بعد از بیان این مقدمه، شهید مطهری به ۴ فلسفه برای حجاب اشاره میکنند: ۱- آرامش روانی ۲- حفظ ارزش و بالا بردن احترام زن. در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتیم برنامه این هفته رادیو بدن رو فارغ از هرگونه گرایش خاصی به پی بردن به فلسفه و حکمت روزه اختصاص بدیم.

علیرضا آزاد هستم مدیر سایت مدیریت استراتژیک بدن و تا لحضاتی دیگر این موضوع رو با هم دیگه دنبال می کنیم. وی با تأكيد بر اين مطلب كه امساك اعضا و جوارح، شرط تحقق روزه واقعی است، ادامه داد: طبق آموزههای دينی، نخوردن و نياشاميدن يكی از ويژگیهای روزه محسوب میشود، ولی بايد امساك اعضاء و جوارح بدن نيز رعايت شود تا روزه كامل و جامع باشد و اگر امساك اعضا صورت گيرد به روزه واقعی نزديك خواهيم شد؛ اگر ما بخواهيم جزء روزهداران واقعی باشيم بايد چشم و گوش و زبان و ديگر جوارح ما نيز كنترل شود و مرتكب گناه نشويم.

وی با بيان اينكه فلسفه عالی و فايده مهم روزهگرفتن ايجاد تقوا در انسان است، افزود: روزه با كيفيتی كه دارد در حقيقت روح معنوی و ايمانی انسان را تقويت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نيرومند میگرداند؛ رمضان ماه خودسازی و تزكيه است و روزه عبادتی نسبتا مشكل است كه بايد بنده خدا به اين عبادت مهم تن در دهد تا از اين باب وارد عبادات ديگر شود؛ بنابراين روزه دروازه عبادات است، به معنای اينكه خودسازی و مقاومت در انجام عبادات را بايد از روزه شروع كرد. لویناس میان عشق شهوانی خودخواهانۀ لذتگرایانه و عشق بهدور از خودخواهی مبتنی بر مسئولیت اخلاقی تمایز قائل میشود و در آنچه در باب اخلاق و سیاست بیان میکند، اروس را از آگیپ جدا میسازد.

در فصل پنجم، اندیشههای فرانتس فانون در باب مخاطراتی که ممکن است در جوامع مستعمراتی مبتلا به نابرابری، در عشق بیننژادی وجود داشته باشد، به تفصیل توضیح داده شده است. وی نبود آرامش در جوامع غربی را الهامگرفته از بیبندباری فردی و اجتماعی و دور بودن از خداوند متعال عنوان و تصريح كرد: با توجه به تهاجمات جوامع صنعتی، امروزه روی آوردن به قرآن و كسب معارف دينی میتواند به انسان آرامش بخشد. آراء فلسفی اغلب آثار دراز مدت ژرفی بر جوامع انسانی داشته است، اعم از اینکه جوامع از آن آگاهی داشته باشند یا نه.

آنچه مسلم است، آراء فلاسفه مساوی فلسفه یا یک مشرب فلسفی نیست که اگر مثلاً رای یک فیلسوف را باطل کردیم کل فلسفه باطل شده باشد. حالا بیاییم یک بار دیگر ماجرا را مرور کنیم. بدین ترتیب با تعریفی که افلاطون از عدالت ارائه میدهد دیگر فرقی نمی­کند که این عدالت مزایای اجتماعی دارد یا خیر، آیا کسی آن­را تصدیق، تقبیح و تحسین می­کند یا خیر؟ 9. این موضوع مربوط به جهان شناسی ملاصدراست که ترتیب صدور عالم از ذات خداوند را بیان می کند.

انسانبرای زندگی ابدی و کامل و بدون نقص آفریده شده و زندگی این دنیا مقدمهآخرت قرار داده شده است، تا در قالب این جسم به آن کمال برسد و باعبادت استحقاق آن درجات را پیدا کند. اگرچه مرسن و فیلسوف پیر گاسندی (1592-1655) حملاتی را علیه ارسطو بدون آزار و شکنجه منتشر کردند زیرا آنها به هر حال کشیش کاتولیک بودند، اما باز هم کسانی که بدعت گذار شناخته میشدند در آن زمان در آتش میسوختند و افراد غیر مذهبی فاقد محافظت کلیسا بودند.

به نظر میرسد برخی از متفکران و فیلسوفان امروز هم در تلاش هستند آن محافظهکاری را که از آن نام بردید کنار بگذارند و از این طریق نوعی پیوند بین فلسفه و زندگی روزمره ایجاد کنند؛ مصداق آن هم ميتواند آلن دوباتن باشد که در ایران شناخته شده است. زنان در طول دورههای باستانی، قرون وسطی و مدرن حضور داشته و پذیرفته شدهاند اما هیچ فیلسوف زنی تا قرن بیست و یکم به کانون غرب راه نیافتهاست، هرچند برخی منابع به این که سوزان لانگر، هانا آرنت و سیمون دو بوار وارد کانون شدهاند؛ اشاره دارند. امام چهارم حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) در صحیفه سجادیه در دعای خویش هنگام رسیدن ماه رمضان، این ماه را شهر الطهور نامیده اند، راغب اصفهانی در توضیح این کلمه در مفردات می نویسد: طهارت دو قسم است طهارت جسم و طهارت روح و کلمه طهور بر وزن فعول در لغت یا مصدر است همچون وضوء و وقود و یا اسم است: اما غیر مصدر همچون فطور که اسم است برای آنچه با آن افطار می شود و یا صفت است همچون رسول و طهور آنگونه که اصحاب شافعی گفته اند از نظر لفظ به معنای مطهر نیست زیرا فعول از افعل و فعل بنا نمی شود فقط از فعل بنا می شود ولی طاهر دو قسم است یکی آنکه طهارت از خودش تجاوز نمی کند.

فلسفه، فارغ از هر تعریفی که از آن داشته باشیم، با استفاده از روششناسی عقلانی با مسائلی نظری و عملی، که عقل آدمی سودای پرداختن به آنها را دارد، سروکار دارد.(2) پرسشهایی همچون: چه چیزی واقعی است؟ چگونه میتوانم از آنچه میدانم مطمئن باشم؟ عدالت چیست؟ زیبایی چیست؟ امر درست برای انجام دادن چیست؟ و هزاران هزار سوال دیگر. به تعبیری هم خود ماه پاک است و هم طهارت از آن به انسانها سرایت می کند و آنها را پاک می کند. بار خدایا خیر و خوبی این ماه و پاکی آن را از تو درخواست می کنم. قبل از همه بگم که این صحبت ها، برداشت های من از آیات قرآن در مورد روزه داری و حاصل اندیشه های من به این موضوعه و اصلا قصد ندارم که چیزی رو به کسی اثبات کنم!

دیدگاهتان را بنویسید