شعر انگیزشی از چارلز چارلز بوکوفسکی – خودساخته

سهراب در این مجموعه به جای پایبندی کامل به میراث شعر فارسی از قالب چهارپاره و نیمایی استفاده کرد و رگه هایی از شعر کهن فارسی در این مجموعه وجود دارد که بیانگر آشنایی کامل شاعر با حال و هوا و فضای شعر گذشته است. اکثر شعرهای این مجموعه در قالب نیمایی بوده و شاعر رسالتی حساس را در پایبندی به عروض نیمایی و بدعتها و بدایع نیما در خود احساس می کند. زبانی به سادگی آب و در عین حال با ظرفیت کامل برای در برگرفتن مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی. برای چیدن یک خوشه بشارت رفت. با چشمهایش، صافتر از آبِ یک دریاچه!

تنهایی اگر از انزوا سرچشمه بگیرد و در روح لطیف شاعر رخنه کند، باعث سرودن اشعار زیبای غمگین خواهد شد. یعنی معشوق این شاعران نه عریان است و نه انقدر پیچیده که نتوان آن را تشخیص داد و از سوی دیگر بین معشوق آسمانی و زمینی نیز در نوسان است و همین ویژگی ها باعث شده است تا شعر این شاعران و عشقشان زبانزد گردد. به گونهای که این احساس هم میتواند باعث شادی و هم باعث غم شود. چرا که خطوطِ اندامِ تو را به یاد ندارند!

تو از آنــــــجا بغلم کن ! خودت را به صرف قهوه ای در یک خلوت دنج میهمان کن ! آخر شروع کرد به تفسیر فال من… عشقت بیدلیلیها را به من آموخت! زن حتی در مقام فرزندی و دختری در خانه پدر، از مهر مادری بی بهره نیست، نمونه اکمل این عاطفه در حضرت زهرا (س) تجلی نموده که از جانب پدر به «ام أبیها» ملقب گشته است . مجموعه شعر “مهر آبان” مجموعه غزلهای عاشقانه امید صباغ نو است که توسط انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است. شیوه روایت شعر شباهت تا می دارد به سطرهایی از منظومه «مسافر» که قبلاً مورد بررسی قرار دادیم، با این تفاوت که در اینجا اهمیت لفظ بر معنی پیشی گرفته است و شاعر بیشتر در پی بیان بازی های لفظی خویش است تا بیان صریح واقعیت.

حجم سبز در حقیقت رویکردی دوباره به زبان و محتوی منظومه صدای پای آب است با این تفاوت که اشعار این مجموعه از استقلال نسبی برخوردار بوده و تا حدی حال و هوای هر شعر با دیگری متفاوت است. این تنها راهی است که میتوانی احساس دستیابی به چیزی را پیدا کنی. و انسان ـ بیاندوه ـ تنها سایهای از انسان است! شاید بتوان گفت این منظومه از آغاز انتشار تا کنون بیشترین تأثیر را بر روی شاعران جوان، نهاده است و هر شاعری در آغاز راه، مدّتی را به کلنجار رفتن در دقایق باطنی و ظاهری این مجموعه می گذراند.

و در اینجاست که سهراب به شرح حالت خود می رسد و آن را در کمترین و رساترین الفاظ بیان می کند. شاید بتوان گفت که رواج عرفانی شرقی و به خصوص هندی و نیز توجّه خاص به بودا و تعلیمات او در شعر سهراب حاصل همین دیدارهای مکرّر از هند و بازدید از مراکز مذهبی و دینی باشد. کدام راه مرا می برد به باغ فواصل؟ تنهایی ام را باد با خود برد! از شاعران زن پس از مشروطه مي توان از مادر بزرگ سهراب سپهري نام برد. چند سطر بعد سهراب توصیفات دقیق تری را می آورد که زوایایی از رازآمیزی کار را روشن می سازد.

و من قرنها در انتظارِ زنی بودم که اندوهگینم سازد! چند ماهی در کسوت روحانیت به مردم خدمت می کرد؛ تا اینکه زنی برای پرسش مسئله ای که برایش پیش آمده بود، پیش حسین می رود. و پناه بردن به هتلهای بینامُ کلیساهای گمنام را! سالهای کودکی و نوجوانی را در کاشان و در محیط سرشار از هنر خانواده طی کرد. اما همانطور که جناب سعدی در بیت بالا اشاره کردند حتی اگر سالهای بسیار طولانی را تلف کرده اید و آن طور که باید و شاید برای زندگی خود تلاش نداشتهاید، نگران نباشید. در پایان، تعداد سالهای زندگیتان اهمیتی ندارد.

تصویرِ تو را در تابلوهای تبلیغاتی جستجو کنم! من یک آدم فنی هستم و تا به امروز شغل های زیادی رو تجربه کردم این رو گفتم بدونید که ترانه های من زور زدنی نیست و به لطف خدا همشون رو بصورت آگاهی دریافت کردم و به قلم من جاری شده و خدا رو بابت این موضوع شکرگزارم که این افتخار رو نصیب من کرد تا پیامهای زیباش رو در قالب ترانه دریافت کنم و برای بنده های خوبش بخونم و هزاران مرتبه شکر در این مسیر آهنگسازهای با ذوق و کار درستی رو پیش روم گذاشت.

تا به دیدار ماهیگیرانُ شاهزادهها برود! نگارا، از وصال خود مرا تا کی جدا داری؟ چو شادم میتوانی داشت، غمگینم چرا داری؟ چو میگردم هلاک از غم تو آنگه خوش مرا داری! تو را هیچ گاه آرزو نخواهم کرد ! یعنی که هیچ وقت نمی آید او خدا؟ هدف اصلی شاعر در سرودن این دوبیتی، ستایش ممدوح خود است اما ممکن است این ممدوح خدا نباشد بلکه یک انسان باشد. این اشعار غمناک شامل شعر عاشقانه غمگین نو و سپید، غزل، دوبیتی، تک بیت و …

شعرهای عاشقانه غمگین شامل شعر نو غمگین موج نو و سپید، غزلیات، دوبیتیها، تک بیتهای ناب و نمونه شعر غمگین عاشقانه از ادبیات جهان را در ادامه متن مطالعه کنید. می باشد که همگی گلچینی از شعرهای غمگین هستند. که شاعرتر از اندوهِ آدمی ام آفریده اند؟ که اندوهِ غربتیان در شب چند برابر میشود! ستاره | سرویس سرگرمی – تنهایی یکی از احساسات انسانی است که میتواند در وجود او با حالات متناقض ظاهر شود. ستاره ای که بخندد به شام تار تویی!

زبان شاعر در این دو مجموعه پخته شده و به نظر می رسد شاعر در به کارگیری واژه ها روانتر از گذشته عمل می کند. سهراب در این مجموعه به زبان خاص خود رسیده است. می توانید این مطلب را با دوستان خود از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. در سال 1340 سهراب سوّمین و چهارمین مجموعه شعر خود با عنوان های آوار آفتاب و شرق اندوه را منتشر ساخت.

سهراب در سال 1332 دوره نقاشی دانشکده را با رتبه اوّل به پایان رساند و به عنان طراح در سازمان همکاری بهداشت مشغول به کار شد. و من از آن پیشتر هرگز به آن شهر نرفته بودم! ديــد کــز. آن دل آغــشته. دست عشق از دامن دل دور باد! وان دل. گرم که. ـ گیسوانی که دخترانِ کولی در حسرتِ آن میسوزند! و کافهی کوچکی را که عصرها در آن قهوه مینوشیدیم! و آن هنگام که عاشق میشوم زمین از گردش باز میایستد! کاش تنهایی من هم به سرآید باز… نظرات خود را با ما و سایر همراهان مجله ستاره به اشتراک بگذارید.

در رابطه با این مطلب همچنین مطالعه مطالب مجموعه شعر کوتاه غمگین و مجموعه بیش از ۴۰ متن دلتنگی و تنهایی را نیز به شما همراهان ستاره توصیه میکنیم. البته کم کم بینش شعری شاعر شکل می گیرد و شعرش استوار شده و به همین ترتیب طرح مسائل عاشقانه کم کم بیشتر به چشم می آید، تا آنجا که عشق یکی از عناصر اصلی شعرهای شاعر می شود. در سال 1330 یعنی در سن 23 سالگی اوّلین مجموعه شعرش به نام مرگ رنگ به چاپ رسید. همان که امام خمینی رحمه الله علیه به خاطر داشتن اندیشه های عرفانی ودانایی فراون بر قرآن وبا رشادت بسیار در زمانهای مختلف قبل وبعد از انقلاب فریاد زد : « از دامن زن مرد به معراج می رود » .

آیا زن از نظر حافظ موجودی بوده که بایستی طنازی و دلبری می کرده است؟ آیا به دنبال دانلود موزیک ویدیو موسیقی شاد هستید؟ شاعر در این دو مجموعه به طور کلّی از حال و هوای دو کتاب قبلی خود فاصله گرفته و به نحو آشکاری قدم در وادی دیگری نهاده است و رویکردی عالمانه به عرفان به خصوص از نوع شرقی آن در کتاب شرق اندوه دیده می شود.

با یاد کسانی که هوای ما را نداشتند… عشق لطیف ترین و زیباترین اتفاقی است که هیچگاه مجدد تکرار نمی شود و اتفاق نمی افتد. نتیجه گیری : حافظ باز تاب نا خود آگاه جمعی ماست، تنوع در شعر خواجه ی شیراز بسیار پر رنگ است زیرا به عقیده بسیاری آنچه حافظ را محبوب ترین شاعران کرده است همین تنوع و گونا گونی حسی اوست که سبب شده است او را سلیقه های مختلف بپسندند .

طولانی ترین سفر خارجی سهراب به کشور هند بوده است و به نظر می رسد که ادبیات و هنر رمز آلود و اسطوره ای و باورهای مذهبی و رسوم اعجاب انگیز هند، تأثیر شگرفی بر شاعر جوان گذاشته باشد زیرا در آثار بعدی خود مکرراً تلمیحات بی شماری به هنرها، مذاهب و آداب و رسوم سرزمین هند دارد. در این مجموعه سهراب از فضای سورئالیستی و وهم انگیز مجموعۀ قبلی فاصله گرفته و کمابیش نگاه به طبیعت و وصف زیباییها در این مجموعه به چشم می خورد. مجموعه ای که به نظر اکثر منقدان یکی از ارکان پایداری نام و اندیشه سهراب است.

دیدگاهتان را بنویسید