حضانت، نگهداری و تربیت اطفال

هنر پسرداری را میتوان در لیست بهترین کتاب برای تربیت فرزند پسر قرار داد. او به سخن رسول خدا(ص) اشاره می کند که می فرمایند بستر خواب پسر و پسر، پسر و دختر و دختر و دختر را به هنگام ده سالگی از هم جدا کنید و می افزاید آموزش رعایت حد و مرز معاشرت با جنس مخالف، آداب طهارت و حفظ پوشش هم مربوط به این دوران می شود و بهتر است در این زمینه مادر آموزش دختر را بر عهده گیرد و پدر عهده دار آموزش پسر باشد.

تربیت فرزند چه پسر و چه دختر با مسائل و مشکلات خاص خود همراه است و توجه به این موضوع و به کارگیری روش های درست از طریق بالابردن آگاهی کم ترین کاری است که یک والدین موظف اند انجام دهند آنان بهشدت مسئول اند چراکه قرار است یک انسان را به جامعه تحویل دهند. در مباحث تربیتی کاری به مصادیق خوب و بد نداریم و به مباحث اخلاقی یا فلسفه اخلاقی وارد نمی شویم. چیزی که ما می بینیم اغلب این است که کودک بعد از مرتکب شدن کاری اشتباه فورا از جانب والدین خود سرزنش می شود. اشتباه خیلی از پدر و مادرها در تربیت فرزندان این است که پیامدهای رفتاری کودک را قاطعانه اعمال نمیکنند.

اما والدین در برابر این اختلالات و مشکلات رفتاری باید چه واکنشی داشته باشند؟ قانون دوم تربیت فرزند در اسلام : والدین راهنما و مدل های رفتاری کودکان هستند. قانون سوم: کجا باید برای کودکان خود مرز بگذارید؟ اگر ما به این پنج گام عمل کنیم در راهنمایی برای تربیت کودک به ما کمک کرده و باعث می شود والدینی فعال باشیم تا بتوانیم کودکانی خلاق و سازنده پرورش دهیم. او برای مدیریت رفتارهای خود نیاز به مرزهایی دارد تا بتواند آزادانه عمل کرده و در قالب خاصی رفتار کند.

اگر او نداند چه مرزهایی را باید رعایت کند همیشه با رفتار خود شما را ازمایش می کند تا ببیند آیا کار او از نظرتان قابل قبول است یا نه. حقوق کودکان همیشه با کارهای والدین، جامعه یا حتی خود دولت تامین نمی شود. افراد زیادی این روزها در جهان هستند که نمی توانند بچه دار شوند و از این رو زمانی که خداوند چنین هدیه ای به خانواده ی شما می دهد می تواند دلیلی برای شادی و سرور شما باشد.

از منظر كانت اخلاق را نبايد با آموزشهاي ديني درآميخت و بدتر از آن اينكه اخلاق را به صورت تابعي از دين تعليم دهيم بلكه برعكس متعلم را بايد با يك تعليم اخلاقي ناب مواجه كنيم، يعني اصول اخلاقي بايد حاصل كوششهاي خود عقل باشد پيامد چنين ديدگاهي ظهور سكولاريسم در مدرنيته بود، اخلاق سكولار ريشه هاي اخلاق را نه در شريعت كه در عقلانيت جستجو مي كند و دين عملاً از قلمرو زندگي اجتماعي و سياسي حذف و به قلمروهاي فردي رانده مي شود. بخشی از زمان خود را با او بگذرانید و اجازه دهید که پسرتان احساس کند که نه تنها او را دست دارید و به او عشق می ورزید بلکه نگرانش هستید و تلاش کنید که عواطف خود را در درون خود محبوس نکنید ، آن ها را ابراز کنید و عملا به او نشان دهید نباید فقط به ابعاد مالی فرزندان و تاکین آن ها فقط از این جهت پرداخته شود بلکه باید به موارد این چنینی برای داشتن روابط خوب باید تلاش کرد .

البته می­توان گفت افکار اخلاقی کانت را نه می­توان از چارچوب فلسفه او مجزا دانست و نه می­توان بدون توجه به فرهنگ قرن هیجدهم میلادی در دنیای غرب خاصه در کشور آلمان معنای واقعی آن را دریافت. در مقابل كودكانی هم هستن كه از انجام كارهای مربوط به خویش شانه خالی می كنند ویا آن را ناقص ویا نیمه تمام رها می كنند . منظور از اخلاق فردی ارزش های اخلاقی مربوط به حیات فردی انسان ها است و انسان را فارغ از رابطه با غیر در نظر می گیرد. قوانین مربوط به کودکان حتی به قبل از به دنیا آمدن ان ها برمی گردد.

و به کودک خود توضیح دهید چرا باید آن را رعایت کند. انسان در خلال فرایند یادگیری، که در آغاز توسط عوامل بیرونی پشتیبانی میشود، بر اساس قانون پاداش و تنبیه مجبور است برخی از قوانین را رعایت کند. خداوند نیز ما را امر کرده است برای کودک خود محدودیت هایی بگذاریم. افزون بر این، اشتغال تربیتی، به دلیل آنکه در راستای تربیت طفل است و خودِ اشتغال مستقیم هدف قرار نمیگیرد، این امر مهم پُررنگتر شده تا جایی که شایسته است والدین اطفال را به مشاغل مکروه نیز نگمارند و اجازۀ آن را صادر نکنند تا از سوق دادن طفل به مسیر ناصحیح جلوگیری کنند.

در ارتباط با دنباله روي ، عده اي معتقدند : بچه ها بايد مثل خودشان فکر کنند و کودک بايد به صورت دقيق ، عقايد آنها را در مورد مسائل اجتماعي، تقليد کند ؛ البته اين امر ، مانع رشد و پرورش آزاد کودک مي باشد ، زيرا کودک بايد به صورت مستقل ، به نظرات اجتماعي دست يابد . این رویکرد، به عنوان یک نهضت و حرکت، ریشه در نیمه 1960 دارد که نقش مدرسه از آن به بعد این شد که ارزشها را تبیین و تصریح نماید. اولین مدرسه بچه خانه است. مطالعات اخلاقی موجود در مدرسه باید عملاً حوزههای وسیعی را دربر گیرد.

اسلام دینی است که خداوند برای همه ی انسان ها خلق کرده، در تمام نقاط و در تمام زمان ها برای تمام افراد در دسترس است و برای هر موردی قانون دارد، خصوصا برای مسائلی مانند اهمیت احترام، حقوق دیگران و مسئولیت پذیری. کودکان دختر در سن پنج سالگی نیازمند اسباببازیهایی است که مخصوص دختران است . تربیت کودک پنج ساله دختر به رفتار پدران وابسته است البته این به این معنی نیست که مادر در تربیت یک کودک دختر نقشی ندارد . 6-عمل صالح و خدمت به خلق..

حضرت علی (ع) میفرمایند: «کودک هفت سال آزاد است و هفت سال مورد ادب و توجه و هفت سال دیگر مورد خدمت و یاور است» (بحار الانوار ج. از نظر اسلام احترام به فرزند چگونه است؟ اگر او رفتار اشتباهی می کند در محیط اطراف خود به دنبال علل احتمالی باشید. وقتی کودک شما کم سن است او هنوز در حال یادگیری می باشد و می خواهد راه صحیح برای رفتار در محیط را یاد بگیرد. این مسئولیت والدین است که به کودکان خود یاد دهند چطور این کار را کرده و چگونه محیط خود و نوع افرادی که باید در محیط اطراف خود داشته باشند را انتخاب کنند، در نتیجه می توانند چیزی که خوب است را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید